Motorisk udvikling,spædbørn

Den fabelagtige hjerne

Det spæde barn fødes med et nervesystem, der fra start er kodet til det mest basale for overlevelse: at søge føde, trække vejret og skabe kontakt.
Disse reflekser erstattes eller forsvinder helt efterhånden som nervesystemet modnes, barnets muskler styrkes, og der indlæres hensigtsmæssige bevidste bevægelser.

Det nyfødte barn er forprogrammeret i hjernen til at udvikle sig i en bestemt rækkefølge – motorisk udvikling- og det sker over uger, måneder og år.
Måden, det sker på, er ved motorisk læring, hvor barnet samler erfaring ved at øve og øve sig i det uendelige til det mestrer bevægelsen .
Og når man kan lave alle dele af bevægelsen let og ubesværet imod tyngdekraften har man opnået motorisk kontrol.

Børn er forskellige

-og de udvikler sig i forskellig hastigheder, som vi ved hænger sammen med bl.a. genetik ( kropsbygning, muskelstyrke, bløde led), sind og temperament
( observerende/lyttende børn eller motorisk aktive) , normal vækst/sygdom, mulighed for at kopiere andre børns mønstre, og om der er normal modning af hjernen.

Men før man kan udvikle sine færdigheder er hjernen nødt til at få kvalitets input fra kroppens sanseapparat . Og helst i samme mængde fra begge sider af kroppen.

Sanserne som bl.a består af muskel- og ledsansen, følesansen, synet og balanceorganerne i øret , bidrager alle med vigtige informationer til hjernen i enhver bevægelse af kroppen.

Det første der skal mestres er hovedkontrol

Hver gang det lille spædbarn ligger på maven og i starten løfter hovedet kortvarigt mod tyngdekraften gr. en medfødt refleks, sendes der signaler til hjernen fra led, muskler, syn og balanceorganer i øret.
For hvert løft styrkes nakke – og de øvre rygmuskler og evnen til at koordinere at se op og til siderne trænes .
I takt med at hjernen modnes opbygges gradvis færdigheden i at kontrollere hovedet i alle positioner .


Fra at ligge på underarmene skal der nu trænes i at komme op på strakte arme, samle hænderne i midten, der skal rulles fra mave til ryg og omvendt, tage fødder til mund, der skal krybes, læres at sætte sig selv op, kravles for til sidst at ende op på 2 ben og gå selvstændigt! Dernæst skal man lære at løbe, hinke, cykle, klatre – og verden ligger åben for en!

Men alle disse færdigheder kræver korrekte informationer fra led og muskler, balance og syn for at kunne foregå som forprogrammeret i hjernen til de forskellige tidspunkter(milepælene).

Hvad kan en kiropraktor gøre ?

Som kiropraktorer har vi en stor rolle at spille hos de babyer og børn, der viser tegn på, at de ikke kan komme videre på et udviklingstrin.
Ofte kan vores arbejde med muskler og led hjælpe meget dramatisk.
Stive led og muskler sender ikke kvalitets informationer til hjernen, og når vi hjælper med at få løsnet op, er det som at tage ”en kæp ud af barnets hjul” – pludselig kører det bare af sig selv !
Hjernen får nu de informationer, den skal bruge for at kunne planlægge bevægelsen bedre, og barnet kan komme videre med at øve sig.

Motorisk kontrol er vigtig for at udvikle sig op til næste niveau, for at kunne lære at lave symmetriske og asymmetriske bevægelser(kaste og sparke til en bold, klippe med saks og holde på papiret med den anden hånd) og for at kunne holde sig oprejst og i balance imod tyngdekraften med mindst mulig brug af energi.

Børn, der ikke mestrer en fysisk udfoldelse (f.eks løbe stærkt, spille fodbold, gribe bolde, klatre), vil oftest fravælge det. Det kan i den sidste ende betyde lavere selvfølelse og selvudelukkelse fra sociale sammenhænge, da de ikke føler, de kan præstere ligeså godt som deres kammerater.

Fandt du hvad du søgte? Ellers spørg kiropraktoren,- klik på hjertet.Hjerte