Upper crossed syndrom/holdningsproblemer

Hvad er upper crossed syndrom (UCS)?

Upper crossed syndrom og lower crossed syndrom, er ”opfundet” af den tjekkiske læge Vladimir Janda.

UCS er kendetegnet ved, at den øvre del af kroppen er let foroverbøjet med hovedet let fremskudt. Det er ikke en ”godkendt” diagnose, men et ”syndrom” eller en tilstand som den øvre del af kroppen er i. Det er især kiropraktorer, fysioterapeuter og læger med specielt interesse for led og muskel problemer (bevægeapparatet), som bruger terminologien upper crossed syndrom og lower crossed syndrom (se dette).

Definition og betydning

Dvs. der ofte er stramme/korte brystmuskler (mm. Pectoralis Major & Minor) ) og øvre skulderågsmuskler (øvre m. Trapezius og m. Levator Scapula). Samtidig er der ”svaghed” af halsens dybe nakkefleksorer (mm. Longus Colli & Longus Capitis) og musklerne, som styrer skulderbladets position i fht. brystkassen (mm. Rhomboideii & Serratus Anterior).
Dette kan give muskelspændinger pga. stram eller kort muskulatur i skuldre og nakke eller pga. ”slappe” muskler, som også, udover smerte og ømhed, kan give anledning til ændringer i biomekanikken i området, herunder holdning, bevægelse, styrke og funktion mm.

UCS påvirker holdningen, idet der ses:
• Fremskudt hovedstilling
• Eleverede og fremskudte skuldre
• Evt. øget kurve i nakke (lordose) og brystryg (kyfose)
• Evt. rotation, abduktion og ofte winging af skulderbladene (skulderbladene stritter ud fra brystkassen/bliver ikke holdt på plads).

Den ændrede holdning kan forårsage:
• Nakke smerter evt. med hovedpine og smerter i hele skuldre/nakke område som følge af muskelspændinger og uhensigtsmæssig belastning af leddene i nakke og brystryg.
• Brystryg ømhed, smerter.
• Nedsat stabilitet i skulderleddet og øget risiko for skulderskader.
• Søvn problemer
• Nedsat funktion og præstation ved sport, men dog ligeså meget også i dagligdags aktivitet.
• Måske være medvirkende til ”for tidligt” slid/artrose forandringer i nakke, brystryg, skuldre mm.

• Arvelige forhold/genetiske årsager f.eks. mb. Scheuermann (se dette).
• Ensidig træning/aktivitet: UCS kan ses ved f.eks. styrketræning, hvor der fokuseres for meget på bryst- og øvre ryg, mave og biceps.
Da både brystmuskulatur (m. pectoralis major) og den stor rygmuskel (“vingen” – m. latissimus dorsi) hæfter på overarmsknoglen, vil træning der fokuserer på disse muskler uden tilsvarende træning af muskulaturen mellem skulderbladene (m. rhomboideus og m. serratus anterior), føre til at skuldrene trækkes frem, hvorved kurvaturen i nakke og brystryg evt. forøges.
• Manglende træning / stillesiddende arbejde: Ved fysisk inaktive personer, eller personer, der sidder meget ved skrivebord / PC/tablets mm, vil der ofte udvikles stramhed i de øvre skulderågsmuskler, ligesom stillingen med “afslappet” ryg fører til at man “falder sammen” i ryggen, hvorved hoved og hage ”skydes” frem.
• Syns problemer: Tendens til ”trætte” øjne, gør ofte man spænder mere op i nakke og skyder hovedet/skuldre fremad. Briller med glidende overgang, kan af og til skabe samme problemer.

Behandling af UCS sigter på at
• Genoprette fri bevægelighed i leddene (Nakke, skulderåg inkl. skulderblad, brystryg mm).
• Løsne og udspænde stram / kort muskulatur
• Styrke svag muskulatur
• Sikre stabilitet i skulderled/nakke mm.
• Vejledning/information i ”gode” vaner, både til arbejdsbrug, hjemme brug og ved fritidsaktivitet.
• Funktionel træning

Behandlingen vil bestå af ledfrigørende behandling (mobilisering / manipulation), bløddelsbehandling, øvelsesterapi, holdningskorrektion og vejledning/information.

• Bruge den information du får fra din kiropraktor!:-)
• Træn skulderens stabiliserende muskler, muskulaturen mellem skulderbladene og i hals / nakke
• Lav strækøvelser for ryg- og brystmuskulatur, samt øvre skulderågsmuskler.
• Variér dine arbejdsstillinger – tænk på din holdning
• Holdningskorrigerende tøj

Kiropraktoren kan hjælpe dig med specifikke øvelser og holdningskorrektion.
Det er ikke sjældent, at man både har upper crossed syndrom og lower crossed syndrom i kombination. Dette kaldes for “Layer syndrom”.

Inhibited: er de ”svage”, ”slappe”, ”lange” muskler.
Facilitated: er de ”overaktive”, ”korte”, ”spændte” muskler.