Kontakt:
Vi tilbyder i øjeblikket holdtræning for 2 slags stabiliserende øvelser:

Stabiliserende lændeøvelser

Stabiliserende nakkeøvelser


Stabiliserende lændeøvelser.

Stabiliserende øvelser er specifikke øvelser, som vælger ”stabilitet” frem for kun ”styrke / udholdenheds” træning.

Det har vist sig, at det inderste lag muskler af de dybe bugmuskler arbejder sammen ( reflektorisk ) med de små dybtliggende rygmuskler. Tilsammen virker musklerne som et stabiliserende ”korset” for lænderyggen. Ved at træne bugmusklerne, træner man, pga. den reflektoriske sammenhæng, samtidigt de små rygmuskler og derved stabiliteten i lænden.

Disse øvelser aktiverer altså ”korsetmusklerne”, som er de dybestliggende ryg- og bugmuskler, hvorimod styrke træning fokuserer mere på de mere ”overfladiske” store bevægemuskler.

Det har vist sig i flere studier, at man mister funktionen af de dybe stabiliserende muskler efter at have haft ondt i ryggen bare en gang.
Øvelserne vil lære dig, hvordan du får en bedre holdning af lænd-og bækkenpartiet i din dagligdag.
Øvelserne vil endvidere give dig en følelse af mere kontrol over lænden og bækkenet, samt over dine eventuelle smerter.

Denne træningsform kan i en vis udstrækning forebygge fremtidige lænde-og bækkensmerter samt strålesmerter ned i benet.

Hver øvelse er organiseret på en sådan måde, at træningsniveauet bliver sværere, jo længere man når med dem. Denne organisering kaldes et øvelsesspor og din kiropraktor vil følge dig gennem øvelsesprogrammet og give dig sværere øvelser, når du er klar til det.

Vores stabiliserende lændetræning arbejder også med bækkenbund, baller og lår. Der arbejdes med gulvøvelser, elastik øvelser, gymnastik bold og evt. med maskiner.

Øvelserne henvender sig specielt til personer med:
• periodevis lændebesvær
• med ”iskias”
• diskus prolaps opereret
• før-eller efterfødsel gener
• Og folk som ”bare” ønsker en god motion som gavner holdning og ryg.

Rigtig god fornøjelse med træningen!